Top posts

Featured Posts

Dr Edwin Bosi, bekas ADUN Kepayan, sertai Parti Kerjasama Anak Negeri

 Presiden Parti Kerjasama Anak Negeri, Datuk Henrynus Amin (kiri) menerima borang permohonan ahli dari Dr Edwin Bosi.


13-8-2024
KOTA KINABALU: Parti Kerjasama Anak Negeri (ANAK NEGERI) mendapat suntikan moral hari ini dengan seorang lagi pemimpin politik veteran, Dr Edwin Bosi, bekas Ahli Dewan Undangan Negeri DAP bagi Kepayan dan pembangkang yang lantang, kembali menyertai parti itu sebagai penyelaras zon bagi kawasan Pantai Barat. 

Dr Bosi memberitahu pemberita bahawa beliau bertemu Presiden ANAK NEGERI, Datuk Henrynus Amin baru2 ini untuk membincangkan bagaimana beliau boleh membantu membina semula dan menjenamakan semula parti itu sebagai parti politik pendesak pembangkang.

ANAK NEGERI menurutnya tiada sumber kewangan yang banyak. Oleh itu ianya harus bergantung kepada media massa dan komunikasi massa untuk mewujudkan kesedaran, menggerakkan penyokong dan memberi impak kepada politik.
Dr Bosi menyerahkan borang permohonan keahliannya bulan lepas dan telah diterima masuk ke dalam ANAK NEGERI semasa mesyuarat Majlis Tertinggi parti pada 31 Julai 2024 sekali gus bersama Dr Kanul Gindol, aktivis tempatan dan bekas Ketua Pengarang Berita Sabah dan pemberita Bernama Sabah, yang turut memohon untuk menjadi ahli parti.

Dr Bosi yang merupakan seorang doktor haiwan secara profesionnya menyertai politik pada awal 1990-an ketika itu sebagai Ketua Penerangan PKR Sabah.

Beliau menyertai DAP pada 2013 untuk bertanding di kerusi Kepayan yang dimenanginya di bawah tiket DAP.

Bagaimanapun, disebabkan krisis dalaman Dr Bosi meninggalkan DAP pada 2017 untuk menyertai ANAK NEGERI bagi memberikan parti itu seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) pertama dalam Dewan Undangan Negeri Sabah.

Beliau bertanding kerusi Parlimen Penampang di bawah ANAK NEGERI pada tahun 2018 tetapi tewas kepada lawan yang lebih kuat.

Dr Bosi meninggalkan Anak Negeri untuk bertanding di kerusi Kepayan di bawah tiket PBS pada 2020 tetapi sekali lagi gagal memenangi kerusi itu, selepas itu, beliau memutuskan untuk berehat daripada politik untuk menumpukan perhatian kepada perniagaannya sebagai doktor haiwan.

Bagaimanapun, Dr Bosi terus memerhati dan mengikuti perkembangan politik negeri Sabah.

Pertemuan secara kebetulan dengan Datuk Henrynus Amin bersama Timbalan Presiden ANAK NEGERI, Encik Terence Tsen dan Dr Kanul Gindol pada satu petang mengubah trajektori karier politiknya.

Menurut Dr Bosi, beliau dapat merasakan suasana ketidaktentuan menyelinap dalam lanskap politik di Sabah.

"Terlalu banyak isu yang tidak dapat diselesaikan. Kekurangan suara pembangkang yang berkesan untuk menangani isu-isu yang belum selesai ini telah menghidupkan semula minat saya untuk kembali aktif dalam politik," katanya.

Sebagai seorang pemimpin politik, Dr Bosi tertarik dengan Batu Sumpah Keningau yang disifatkannya sebagai mewakili aspirasi dan perjuangan politik asal orang asli Sabah khususnya orang Momogun di pedalaman.

Beliau berkata Batu Sumpah Keningau adalah secebis sejarah penting yang menandakan jaminan Kerajaan Persekutuan untuk mengiktiraf, menghormati dan memelihara kesatuan, hak dan maruah orang asal Sabah seperti yang dibayangkan oleh Mendiang GS Sundang dan abangnya Mendiang OKK Sodomon. ."

Bagaimanapun, katanya, Batu Sumpah Keningau kurang difahami, dan hari ini ia masih belum selesai.

"Soalan mesti ditanya, katanya, sama ada tiga tuntutan asas Batu Sumpah Keningau, telah dipenuhi atau tidak."

Dr Bosi berkata tiga pegangan Batu Sumpah Keningau ialah kebebasan beragama, hak kedaulatan negeri atas tanah, hal dan perlindungan serta pemeliharaan budaya, pakaian dan tradisi tempatan.

Beliau berkata Sabah memerlukan suara pembangkang yang kuat dan berkesan untuk mengekalkan isu-isu politik, dan memastikan kerajaan yang memerintah sentiasa berhati-hati.

"ANAK NEGERI adalah platform politik yang sempurna untuk saya bersuara untuk rakyat tanpa rasa takut atau pilih kasih," kata Dr Bosi.

Beliau berkata, mengetahui rekod prestasi parti dan visi politik Presiden parti yang sangat lantang dalam isu negeri dan nasional, ANAK NEGERI boleh memainkan peranan sebagai parti politik pendesak pembangkang yang berkesan.

Beliau berkata, tidak ada keraguan lagi, dengan membina pasukan yang betul dan mewujudkan kumpulan pemimpin muda yang berbakat, dengan visi, matlamat dan strategi yang realistik, serta penjajaran politik yang betul di peringkat negeri dan nasional. ANAK NEGERI sebagai parti politik tempatan Sabah, mempunyai potensi yang besar.#

No comments:

Post a Comment

Search This Blog