Top posts

Featured Posts

Sabah and Sarawak must end internal colonisation by Malaysia

*1st July 2024*


Sabah and Sarawak Must End Internal Colonisation by Malaysia

The case of South Sudan at the United Nations Security Council (UNSC) remains a binding precedent in international law.


**PRESS STATEMENT**

Internal colonisation describes the oppression or exploitation of one racial or ethnic group by another within the same country. Unlike traditional colonialism, where the oppressor was foreign power, internal colonisation originates from within the country itself.

https://2012-2017.usaid.gov/news-information/frontlines/sudan-south-sudaneducation/two-sudans-separation-africa%E2%80%99s-largest#:~:text=On%20July%209%2C%20after%20decades,what%20was%20Africa's%20largest%20country

The successful secession of South Sudan from Sudan, recognized by the United Nations Security Council (UNSC), serves as the binding precedent in international law for Sabah and Sarawak. This case demonstrates that internal colonisation can be addressed and rectified through the UNSC. The UNSC, based on Petition by the People of Sabah and Sarawwk, can get Advisory Opinion from the ICJ (International Court of Justice) and ICC (International Criminal Court) on the matter.

https://www.thoughtco.com/colonialism-definition-and-examples-5112779

Colonialism, defined by international law as a criminal enterprise for accumulating capital by transferring wealth from those who have no power to those who have power, was outlawed after World War II. International law also outlawed Nazism, Fascism, Apartheid, and the caste system including "ketuanan."

As longtime Borneo watcher Joe Fernandez notes, “We must no longer continue being bad with ourselves.” It was exercise in futility if we expect the federal government compliance on the Malaysia Agreement 1963 (MA'63). The Borneo territories must actively end internal colonisation by Malaysia. This remains Idea whose time has come.

Malaysia, even after exiting Sabah and Sarawak, risks facing ex-parte ruling by European arbitration bodies, being neutral parties, on the billions and trillions plundered by Malaysia from the Malaysian Borneo territories. International courts in various jurisdiction can freeze, seize, and forfeit Malaysian properties and assets worldwide as compensation for Sabah and Sarawak.

No one can escape Karma. Karma, the law of cause and effect, does not exist unless we create it. The more that we fight Karma, the more that it will fight us. The Karmic forces, if neutralised, will eventually exhaust themselves. Karma was about time. It's about the spiritual nature of truth based on the Word of God i.e. eternal laws based on eternal truth.

Faith (seeing things which can exist) and Commitment (not giving up) brings the future (that seen by Faith) into reality.

Jesus said, "You shall know the truth, and the truth shall set you free." Once the truth emerges, it cannot be hidden; it will be shouted from the rooftops. The truth, once revealed, has life force of its own and must come into being.


Daniel John Jambun
President, Borneo's Plight in Malaysia Foundation (BoPiMaFo)

Peter John Jaban
Founder GOASS
Gabungan Orang Asal Sarawak/ Sabah

Apun Achong
Deputy President 
Persatuan Etnik Dayak Asal Sarawak.

Jovilis Majami 
President, Persatuan Pembangunan Sosial Komuniti Sabah (BANGUN)

Voon Lee Shan
President
Parti Bumi Kenyalang 

Cleftus Spine Mojingol 
President
Pertubuhan Kebudayaan Rumpun Dayak Sabah


Related external links:
- [Two Sudans Separation: Africa’s Largest Country Splits](https://2012-2017.usaid.gov/news-information/frontlines/sudan-south-sudaneducation/two-sudans-separation-africa%E2%80%99s-largest#:~:text=On%20July%209%2C%20after%20decades,what%20was%20Africa's%20largest%20country)

- [Colonialism: Definition and Examples](https://www.thoughtco.com/Colonialism-definition-and-examples-5112779 

-


VERSI BAHASA MALAYSIA 

*1 Julai 2024*

Sabah dan Sarawak Mesti Mengakhiri Penjajahan Dalaman oleh Malaysia

Kes Sudan Selatan di Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNSC) kekal sebagai preseden yang mengikat dalam undang-undang antarabangsa.


**KENYATAAN AKHBAR**

Penjajahan dalaman menggambarkan penindasan atau eksploitasi satu kumpulan kaum atau etnik oleh kumpulan lain dalam negara yang sama. Berbeza dengan kolonialisme tradisional, di mana penjajah adalah kuasa asing, penjajahan dalaman berasal dari dalam negara itu sendiri.

https://2012-2017.usaid.gov/news-information/frontlines/sudan-south-sudaneducation/two-sudans-separation-africa%E2%80%99s-largest#:~:text=On%20July%209%2C%20after%20decades,what%20was%20Africa's%20largest%20country

Pemecahan Sudan Selatan dari Sudan, yang diiktiraf oleh Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNSC), berfungsi sebagai preseden yang mengikat dalam undang-undang antarabangsa untuk Sabah dan Sarawak. Kes ini menunjukkan bahawa penjajahan dalaman boleh ditangani dan diperbetulkan melalui UNSC. UNSC, berdasarkan Petisyen oleh Rakyat Sabah dan Sarawak, boleh mendapatkan Pendapat Penasihat dari ICJ (Mahkamah Keadilan Antarabangsa) dan ICC (Mahkamah Jenayah Antarabangsa) mengenai perkara ini.

https://www.thoughtco.com/colonialism-definition-and-examples-5112779

Kolonialisme, yang ditakrifkan oleh undang-undang antarabangsa sebagai satu bentuk jenayah untuk mengumpul modal dengan memindahkan kekayaan dari mereka yang tidak mempunyai kuasa kepada mereka yang mempunyai kuasa, telah diharamkan selepas Perang Dunia II. Undang-undang antarabangsa juga mengharamkan Nazisme, Fasisme, Apartheid, dan sistem kasta termasuk "ketuanan."

Seperti yang dinyatakan oleh pemerhati lama Borneo, Joe Fernandez, “Kita tidak boleh terus bersikap buruk terhadap diri kita sendiri.” Ia adalah satu perbuatan sia-sia jika kita mengharapkan kerajaan persekutuan mematuhi Perjanjian Malaysia 1963 (MA'63). Wilayah Borneo mesti secara aktif mengakhiri penjajahan dalaman oleh Malaysia. Ini adalah idea yang telah tiba masanya.

Malaysia, walaupun selepas keluar dari Sabah dan Sarawak, menghadapi risiko keputusan ex-parte oleh badan timbang tara Eropah, sebagai pihak berkecuali, mengenai berbilion dan trilion yang dijarah oleh Malaysia dari wilayah Borneo Malaysia. Mahkamah antarabangsa di pelbagai bidang kuasa boleh membekukan, merampas, dan melucutkan hartanah dan aset Malaysia di seluruh dunia sebagai pampasan untuk Sabah dan Sarawak.

Tiada siapa yang boleh melarikan diri daripada Karma. Karma, undang-undang sebab dan akibat, tidak wujud melainkan kita menciptanya. Lebih banyak kita melawan Karma, lebih banyak ia akan melawan kita. Kuasa Karmic, jika dinetralkan, akhirnya akan habis. Karma adalah mengenai masa. Ia adalah mengenai sifat rohani kebenaran berdasarkan Firman Tuhan iaitu undang-undang kekal berdasarkan kebenaran kekal.

Iman (melihat perkara yang boleh wujud) dan Komitmen (tidak berputus asa) membawa masa depan (yang dilihat oleh Iman) ke dalam realiti.

Yesus berkata, "Kamu akan mengetahui kebenaran, dan kebenaran itu akan membebaskan kamu." Apabila kebenaran muncul, ia tidak boleh disembunyikan; ia akan dilaungkan dari atas bumbung. Kebenaran, apabila didedahkan, mempunyai kuasa hidup tersendiri dan mesti direalisasikan.


Daniel John Jambun
Presiden, Yayasan Penderitaan Borneo dalam Malaysia (BoPiMaFo)

Peter John Jaban
Pengasas GOASS
Gabungan Orang Asal Sarawak/Sabah

Apun Achong
Timbalan Presiden
Persatuan Etnik Dayak Asal Sarawak

Jovilis Majami
Presiden, Persatuan Pembangunan Sosial Komuniti Sabah (BANGUN)

Voon Lee Shan 
Presiden
Parti Bumi Kenyalang 

Cleftus Spine Mojingol 
Presiden 
Pertubuhan Kebudayaan Rumpun Dayak Sabah 


Pautan berkaitan:
- [Pemecahan Sudan Selatan: Pemisahan Negara Terbesar Afrika](https://2012-2017.usaid.gov/news-information/frontlines/sudan-south-sudaneducation/two-sudans-separation-africa%E2%80%99s-largest#:~:text=On%20July%209%2C%20after%20decades,what%20was%20Africa's%20largest%20country)

- [Kolonialisme: Definisi dan Contoh](https://www.thoughtco.com/Colonialism-definition-and-examples-5112779)

No comments:

Post a Comment

Search This Blog