K’jaan tarik balik Rang Undang-Undang Islam

KUALA LUMPUR: Jemaah Menteri hari ini bersetuju untuk menarik balik Rang Undang-Undang Pentadbiran Agama Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 2013, kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Rang Undang-Undang tersebut dibentangkan untuk bacaan kali pertama di Dewan Rakyat pada 26 Jun lalu oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom.
Muhyiddin berkata isu status agama anak dalam kes ibu atau bapa memeluk agama Islam telah dibincangkan secara mendalam oleh Kabinet dengan mengambil kira pandangan dan kebimbangan pelbagai pihak termasuk parti komponen Barisan Nasional (BN).

“Kabinet bersetuju penarikan balik Rang Undang-Undang itu adalah perlu demi memastikan isu penentuan agama anak dalam kes seumpama itu diselesaikan dengan cara yang adil kepada semua,” katanya dalam kenyataan selepas mesyuarat Kabinet hari ini.

Muhyiddin berkata keputusan untuk menarik balik Rang Undang-Undang itu juga dibuat bagi memberi masa kepada kerajaan dan semua pihak untuk meneliti semula undang-undang tersebut secara holistik.

“Rang undang-undang ini hanya akan dibentangkan semula setelah mendapat persetujuan semua pihak,” katanya.

Semua pindaan yang berbangkit daripada penggubalan Rang Undang-Undang Pentadbiran Agama Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 2013 juga akan ditarik balik, katanya.

Timbalan Perdana Menteri menegaskan kerajaan percaya Islam adalah agama yang adil kepada umat manusia, maka isu pertikaian status agama anak perlu diselesaikan secara adil berdasarkan prinsip keadilan dalam Islam.

Fasal (4) Perkara 12 Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan bahawa agama seseorang yang di bawah umur 18 tahun hendaklah ditetapkan oleh “his parent or guardian” (ibu bapa atau penjaga).

Sebelum ini, Mahkamah Persekutuan dalam kes Subashini a/p Rajasingam melawan Saravanan a/l Thangathoray [2008] 2 MLJ 147 telah mentafsirkan perkataan ‘parent’ sebagai mufrad.

Fasal 107(b) dalam Rang Undang-Undang Pentadbiran Agama Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 2013 telah digubal berdasarkan peruntukan Fasal (4) Perkara 12 Perlembagaan Persekutuan dan kes Subashini.

Bernama

188 comments:

  1. Keputusan kerajaan untuk menarik balik Rang Undang-Undang Pentadbiran Agama Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 2013 telah menerima sambutan baik oleh beberapa peguam dan aktivis.

    ReplyDelete
  2. Walau bagaimanapun, pakar-pakar panel dari satu forum Majlis Peguam hari ini mengingatkan lebih banyak perlu dilakukan supaya satu dapat kesimpulan yang adil mengenai isu agama itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Isu keagamaan harus diuruskan dengan berhati-hati.

      Delete

  3. "Ia merupakan kemenangan moral dan politik ... tetapi sama ada ia adalah satu kemenangan dari segi undang-undang saya tidak begitu pasti," kata peguam Malik Imtiaz Sarwar semasa forum: Sekularkah Perlembagaan kita?

    ReplyDelete
  4. Malik menyeru Kerajaan, terutamanya Peguam Negara, untuk menyelaraskan undang-undang di negeri-negeri lain untuk menunjukkan satu kedudukan bahawa persetujuan kedua-dua ibu bapa diperlukan untuk mengislamkan kanak-kanak bawah umur.

    ReplyDelete
  5. "Peguam Negara harus mempunyai peranan besar untuk memastikan terdapat keselarasan dalam semua undang-undang negeri. Isu ini perlu ditangani secara menyeluruh, " katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Persefahaman antara semua golongan harus ada.

      Delete


  6. Beliau berkata kerajaan perlu peka dengan hakikat bahawa terdapat ketidakadilan dalam isu ini, beliau memberi contoh di mana seorang daripada satu pasangan memeluk agama Islam dan kemudian secara unilateral menukar agama anaknya supaya prosiding dapat diadakan di mahkamah Syariah.

    ReplyDelete

  7. "Ia adalah satu perkara yang baik bahawa pengiktirafan yang sewajarnya telah diberikan kepada hakikat bahawa Perlembagaan menyatakan persetujuan kedua-dua ibu dan bapa diperlukan untuk menukar agama anak mereka,” katanya.

    ReplyDelete
  8. Malik berkata sekarang adalah iklim yang tepat untuk masyarakat awam dan pihak berkepentingan yang lain untuk terus bercakap tentang isu ini.

    ReplyDelete

  9. "Pada masa ini, nampaknya ada perubahan ke arah lebih inklusif dalam cara kita melihat perkara-perkara ini, sebagai contoh parti-parti komponen BN lebih terbuka untuk berbincang," katanya.

    ReplyDelete

  10. Peguam syarie Nizam Bashir juga bersetuju dengan Malik dan menyatakan terdapat kes-kes di mana seorang perempuan meninggalkan negara kerana dia tidak dapat untuk mendapatkan keadilan dan kesaksamaan di mahkamah dalam hal yang sama.

    ReplyDelete

  11. "Jika salah seorang ibu bapa pergi ke mahkamah Syariah hanya berurusan dengan isu itu hanya dalam perspektif Islam, maka hak ibu bapa lain yang beragama lain diketipkan ," kata beliau.

    ReplyDelete

  12. Sementara itu, Dr Ahmad Farouk Musa daripada NGO Islam Renaissance Front (IRF) berkata bahawa beliau optimis terhadap keputusan tetapi bertanyakan samada kerajaan ikhlas dalam menyelesaikan isu ini.

    ReplyDelete


  13. "Kami masih menunggu keputusan keseluruhan isu. Pertama sekali, mengapa ini dilakukan? Bagi mereka untuk memperkenalkan ini selepas pilihan raya menunjukkan bahawa terdapat motif terselindung ... Saya fikir mereka takut untuk mendedahkan bil sebelum pilihan raya mereka mungkin menghadapi kesan buriuk, "katanya.

    ReplyDelete
  14. Ahmad Farouk berkata bahawa al-Quran yang mengatakan 'tidak ada paksaan dalam agama' bermakna kanak-kanak itu benar-benar perlu bebas untuk membuat pilihan mereka sendiri apabila dia membesar.

    ReplyDelete

  15. "Bagaimana mereka sedang dibangkitkan tidak adalah satu perkara yang membimbangkan, tetapi pada hakikatnya, kedua-dua ibu bapa mempunyai hak yang sama. Seorang ibu bapa tidak harus mempunyai lebih berhak daripada yang lain."

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benar, kedua ibu bapa harus memiliki hak yang sama. Mereka berhak ke atas anaknya.

      Delete
  16. "Kita mesti mempunyai persetujuan bersama dan berdebat. Kita mesti diberi hak untuk membincangkan apa-apa undang-undang yang memberi kesan kepada kehidupan kedua-dua orang Islam dan bukan Islam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kedua umat islam dan bukan islam harus dihormati. Keagamaan harus bebas dan saling menghormati.

      Delete
  17. Malaysia has withdrawn a controversial bill which allows one parent to give consent for the religious conversion of a child following an outcry that it discriminated against non-Muslim minorities in the country.

    ReplyDelete
  18. "The Cabinet has decided to withdraw the child conversion bill until the approval of all stakeholders is received," Deputy Prime Minister Muhyiddin Yassin said.

    ReplyDelete
  19. Muhyiddin said the Cabinet made the decision to withdraw the Administration of the Religion of Islam Bill during its meeting yesterday following concerns from various quarters including from within the ruling coalition of Barisan Nasional party.

    ReplyDelete
  20. All consequential amendments from the Bill would also be withdrawn, he said in a statement.

    ReplyDelete
  21. The Bill, which was tabled in Parliament recently, allows a person below the age of 18 to convert to Islam if one parent or guardian consents to the conversion. Malaysian Indian Congress (MIC) president G Palanivel welcomed the withdrawal of the Bill saying it was a fair move, taking into consideration everyone's sensitivities.

    ReplyDelete
  22. The Bill was tabled for the first reading in Parliament on June 26. Malaysia's Home Minister Ahmad Zahid Hamidi had said yesterday that the proposed legislation must not be rushed and should be given time for in-depth debate.

    ReplyDelete
  23. Minister in the Prime Minister's Department Paul Low Seng Kuan had called for the bill to be withdrawn while Tourism and Culture Minister Nazri Aziz said the bill was unfair to non-Muslims.

    ReplyDelete
  24. The move comes after two minor ethnic Indian Hindu children in Malaysia had been converted to Islam without their mother's consent, triggering protests from the various groups.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Isu keagamaan agak rumit untuk diselesaikan. Isu ini amat sensitif juga.

      Delete
  25. Multi-ethnic Malaysia has a 60 per cent majority Malay population, who are all Muslims.

    ReplyDelete
  26. The country's 27 million people also includes 25 per cent ethnic Chinese who are Buddhists or Christians and Eight per cent ethnic Indians who are mostly Hindus.

    ReplyDelete
  27. The Election Commission (EC) is to make sure that the stain of the indelible ink used to mark voters remains longer on the finger of voters in the Kuala Besut state by-election.

    ReplyDelete
  28. The 18th Round of the Trans-Pacific Partnership (TPP) Negotiations will be held from July 15 – 25, in Kota Kinabalu.

    ReplyDelete
  29. Negotiators from the 11 TPP member countries will convene with the objective of meeting goals set by the TPP Leaders to complete negotiations by year-end.

    ReplyDelete
  30. As in previous rounds, a dedicated half-day programme for stakeholders has been arranged on July 20, according to a media statement from the Ministry of International Trade and Industry (MITI) in Kuala Lumpur today, according to Bernama.

    ReplyDelete
  31. Since registration opened two weeks ago on the MITI website, more than 180 stakeholders, including 51 from Malaysia and representing different interest groups have registered for this session.

    ReplyDelete
  32. At the end of the stakeholder programme, the chief negotiators of all TPP countries will brief those concerned on the status of negotiations, as well as entertain relevant questions.

    ReplyDelete
  33. The TPP is an on-going plurilateral negotiation involving Australia, Brunei, Canada, Chile, Malaysia, Mexico, New Zealand, Peru, Singapore, the United States and Vietnam.

    ReplyDelete
  34. The government is taking steps to encourage more airlines to fly to Labuan or to increase flight frequencies in an effort to boost the island’s tourism sector.

    ReplyDelete
  35. Under this agreement which was signed and ratified by Malaysia this year, the airlines of Asean countries are allowed to fly to any of the region’s destination with no limit to frequency, capacity and type of aircraft.

    ReplyDelete
  36. the government would hold air talks with Australia next month to increase air traffic rights for the whole of Malaysia for flights from Australia.

    ReplyDelete
  37. The State Government is committed to ensuring that Sabah's political stability, economic progress and social prosperity continue to prevail and enjoyed by the people.

    ReplyDelete
  38. "I am thankful and happy to see the strong spirit of unity, togetherness and oneness of the multi-racial Malaysians in Sabah. This is the pillar of our success," said Chief Minister Datuk Seri Musa Aman.

    ReplyDelete
  39. it was imperative that everyone work to preserve and strengthen the people's unity and harmony in the country at all time.

    ReplyDelete
  40. He said Sept. 16, 1963 when Sabah and Sarawak formed the Federation of Malaysia together with Malaya was an important historical moment that must constantly be remembered and appreciated.

    ReplyDelete
  41. "From that point we have been freed from colonialism and given the chance to govern our own country and state," he said

    ReplyDelete
  42. after 50 years of independence it had resulted in much progress and development for the people in the State.

    ReplyDelete
  43. "This is the fruits of the efforts and commitment of the State Government together with the Federal Government under the leadership of Prime Minister

    ReplyDelete
  44. Datuk Seri Najib Tun Razak that has implemented various policies, initiatives and transformation programmes for the benefit of the rakyat as a whole," he said.

    ReplyDelete
  45. As for the Sandakan Festival, Musa welcomed the commitment of the Municipal Council here to promote the culture and uniqueness of the flora and fauna in the district.

    ReplyDelete
  46. "In this respect, I call on the people in the State to continue supporting the effort to promote the State's flora and fauna to the world," he said

    ReplyDelete
  47. PM berkata bahawa Malaysia mampu menjana peluang yang hebat menerusi hubungan baiknya dengan negara lain. Peningkatan jumlah negara yang membuka peluang kepada Malaysia untuk membuat pelaburan.

    ReplyDelete
  48. Lebih banyak negara yang membuka peluang kepada Malaysia untuk melabur. Hubungan baik kita ternyata mampu menjana peluang yang hebat

    ReplyDelete
  49. PM dalam lawatan kerja empat hari ke United Kingdom bagi perkukuhkan hubungan baik antara kedua-dua negara.

    ReplyDelete
  50. Najib juga menulis dalam laman Twitter beliau bahawa pelan tindakan Program Transformasi Ekonomi Tanzania (ETP) sudah siap. Harapan beliau agar pelan itu dapat dilaksanakan dengan jayanya di negara berkenaan bagi memandangkan ia mengadaptasi amalan terbaik Program Transformasi Ekonomi Malaysia bagi memenuhi keperluan Tanzania.

    ReplyDelete
  51. Rakyat tidak harus membiarkan golongan tertentu di negara ini mengambil kesempatan daripada kebebasan berhimpun untuk mewujudkan konflik antara masyarakat dan memecahbelahkan perpaduan, kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

    ReplyDelete
  52. Beliau berkata tindakan seperti mengadakan perhimpunan haram dan protes jalanan boleh menggugatkan kestabilan negara serta merugikan rakyat dan negara.

    ReplyDelete
  53. Rakyat harus memanfaatkan semua kekuatan kepelbagaian etnik dan warisan budaya yang unik di negara ini untuk membina perpaduan

    ReplyDelete
  54. Kemakmuran negara dan keharmonian rakyat akan terus wujud sekiranya kerjasama di antara pelbagai kaum sentiasa dipupuk

    ReplyDelete
  55. Mengikut undang-undang Islam, fuqaha telah berijmak bahawa apabila kedua-dua ibu bapa memeluk agama Islam, secara automatik agama kanak-kanak bawah umur juga adalah Islam. Permasalahan timbul apabila salah satu pihak memeluk agama Islam dan pihak satu lagi kekal bukan Islam.

    ReplyDelete
  56. uqaha berbeza pendapat mengenai agama kanak-kanak jika ibu atau bapa yang memeluk agama Islam. Pandangan majoriti yang terdiri daripada mazhab Hanafi, Syafii dan Hanbali berpendapat agama bagi kanak-kanak adalah mengikut pihak yang memeluk Islam tanpa mengira ibu atau bapa.

    ReplyDelete
  57. Walau bagaimanapun, mengikut mazhab Maliki, agama seseorang kanak-kanak mengikut bapanya jika bapa yang memeluk agama Islam kerana identiti dan keturunan nasab adalah melalui bapa.

    Meskipun begitu, tidak ada pandangan muktamad dalam hal ini kerana tiada ayat al-Quran yang jelas menerangkan mengenainya. Fuqaha juga tidak sepakat sama ada seseorang kanak-kanak boleh memeluk sesuatu agama termasuk agama Islam.

    ReplyDelete
  58. Ramai fuqaha berpandangan kanak-kanak boleh memeluk agama Islam berdasarkan ada sahabat Nabi Muhammad SAW yang memeluk agama Islam ketika usia kanak-kanak. Antaranya, Ali bin Abi Talib, Zubayr bin al-Awwam, Abdullah ibn Umar dan Asmak binti Abu Bakar.

    Justeru, kanak-kanak tidak boleh menentukan agama. Ini ditambah pula kanak-kanak itu fitrah (bersih daripada dosa) dan tidak ditaklifkan (dipertanggungjawabkan) tanpa mengira amalan sama ada dia seorang Islam atau tidak. Hadis ini menyebut ibu bapa.

    Secara umum agama seseorang kanak-kanak mengikut agama ibu bapa Islam. Tetapi keadaan berbeza jika berlaku pertikaian antara ibu atau bapa dalam menentukan agama kanak-kanak itu.

    ReplyDelete
  59. Oleh itu, cara terbaik dalam menangani kemelut ini ialah dengan menyerahkan kepada mahkamah untuk membuat ketetapan yang menjurus kepada keadilan dan kebajikan kanak-kanak berkenaan.

    ReplyDelete
  60. Dalam konteks di Malaysia, Perkara 12 (4) Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan: Bagi maksud Fasal (3), agama bagi seseorang yang berumur kurang daripada 18 tahun adalah ditetapkan oleh ibu bapa atau penjaganya.

    Perlu dimaklumkan pada masa ini ada negeri yang memperuntukkan keperluan keizinan ibu dan bapa, ada juga negeri yang hanya memperuntukkan keperluan keizinan ibu atau bapa dalam pengislaman kanak-kanak bawah 18 tahun.

    ReplyDelete
  61. ontohnya di Selangor, Seksyen 117 Enakmen Undang-undang Pentadbiran Agama Islam Selangor 2003 mensyaratkan keizinan ibu dan bapa atau penjaga dalam pemelukan Islam kanak-kanak bawah 18 tahun.

    Manakala bagi Wilayah Persekutuan, Kedah dan Perak tidak mensyaratkan persetujuan ibu dan bapa atau penjaga. Cukup dengan persetujuan salah satu daripada ibu atau bapa atau penjaga dalam perkara ini.

    ReplyDelete
  62. Ini dapat dilihat dalam Seksyen 95 Akta Pentadbiran Undang-Undang Islam Wilayah-Wilayah Persekutuan 1993, Seksyen 80 Enakmen Pentadbiran Undang-Undang Islam Kedah 2008, dan Seksyen 106 Enakmen Pentadbiran Agama Islam Perak 2004.

    Berlaku ketidaksegaraman peruntukan dalam mendapat keizinan bagi pemelukan agama Islam bagi kanak-kanak bawah 18 tahun.

    Apa yang penting dalam kemelut ini ialah kebajikan kanak-kanak perlu diambil perhatian melebihi semua perkara.

    ReplyDelete
  63. ni membawa beberapa permasalahan mendatang. Begitu juga, menentukan agama kanak-kanak mengikut agama ibu atau bapa yang bukan Islam akan membawa masalah pada masa depan dari segi pendidikan agama Islam.

    Adalah lebih baik penentuan agama kanak-kanak mengambil kira siapakah yang berhak menjaga kanak-kanak itu.

    ReplyDelete
  64. Penyelesaian kepada pertikaian ini bukanlah satu perkara mudah. Ia memerlukan kerjasama semua pihak terutama ibu bapa atau penjaga dan peruntukan undang-undang yang melihat kepada kebajikan kanak-kanak itu.

    ReplyDelete
  65. Hakim hendaklah menggunakan kebijaksanaan yang tinggi dengan mengambil kira kedudukan agama Islam seperti yang diperuntukkan dalam Perkara 3 (1) Perlembagaan Persekutuan. Adalah dicadangkan supaya peruntukan mengenai keizinan dari ibu bapa atau penjaga dalam pemelukan Islam kanak-kanak diselaraskan.

    ReplyDelete
  66. Tiga rang undang-undang yang dijadual dibacakan untuk kali kedua ditarik balik daripada Aturan Urusan Mesyuarat pada persidangan Dewan Rakyat, Isnin. Tiga rang undang-undang yang dijadual dibaca untuk kali kedua ditarik balik daripada Aturan Urusan Mesyuarat dalam persidangan Dewan Rakyat hari ini. Ini mengambil masa dan persetujuan semua orang yang berbilang bangsa dalam parlimen bagi wakil rakyat.

    ReplyDelete
  67. Tiga rang undang-undang itu ialah Rang Undang-undang Pentadbiran Agama Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 2013, Rang Undang-undang Tatacara Mal Mahkamah Syariah (Wilayah-Wilayah Persekutuan) (Pindaan) 2013 dan Rang Undang-undang Tatacara Jenayah Syariah (Wilayah-Wilayah Persekutuan) (Pindaan) 2013. Ini adalah disebabkan toleransi yang mengambil kira semua orang dalam negara yang berbilang bangsa dan agama.

    ReplyDelete
  68. Usul itu dibentangkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom di hadapan Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat Datuk Ismail Mohamed Said. Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom membentangkan usul menarik balik tiga rang undang-undang berkenaan di hadapan Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Datuk Ismail Mohamed Said.

    ReplyDelete
  69. Pada Jumaat lepas, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan Jemaah Menteri bersetuju untuk menarik balik Rang Undang-Undang Pentadbiran Agama Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 2013 yang membenarkan ibu atau bapa yang memeluk Islam menentukan agama anak adalah Islam selepas dibaca kali pertama di Dewan Rakyat 26 Jun lalu.

    ReplyDelete
  70. Rang Undang-Rang tersebut dibentangkan untuk bacaan kali pertama di Dewan Rakyat pada 26 Jun lepas oleh Jamil Khir. Muhyiddin berkata isu status agama anak dalam kes ibu atau bapa memeluk agama Islam telah dibincangkan secara mendalam oleh Kabinet dengan mengambil kira pandangan dan kebimbangan pelbagai pihak termasuk parti komponen Barisan Nasional.

    ReplyDelete
  71. Jemaah Menteri pada Jumaat bersetuju untuk menarik balik Rang Undang-Undang Pentadbiran Agama Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 2013, kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

    ReplyDelete
  72. Rang Undang-Rang tersebut dibentangkan untuk bacaan kali pertama di Dewan Rakyat pada 26 Jun lalu oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom.

    ReplyDelete
  73. Muhyiddin berkata isu status agama anak dalam kes ibu atau bapa memeluk agama Islam telah dibincangkan secara mendalam oleh Kabinet dengan mengambil kira pandangan dan kebimbangan pelbagai pihak termasuk parti komponen Barisan Nasional (BN). Selain itu, kata beliau, keputusan tersebut juga bagi memberi masa kepada kerajaan serta semua pihak meneliti semula undang-undang berkenaan secara holistik.

    ReplyDelete
  74. Kabinet bersetuju penarikan balik Rang Undang-Undang itu adalah perlu demi memastikan isu penentuan agama anak dalam kes seumpama itu diselesaikan dengan cara yang adil kepada semua, katanya dalam kenyataan selepas mesyuarat Kabinet, Jumaat.Muhyiddin berkata keputusan untuk menarik balik Rang Undang-Undang itu juga dibuat bagi memberi masa kepada kerajaan dan semua pihak untuk meneliti semula undang-undang tersebut secara holistik.

    ReplyDelete
  75. Rang undang-undang ini hanya akan dibentangkan semula setelah mendapat persetujuan semua pihak,” katanya.Semua pindaan yang berbangkit daripada penggubalan Rang Undang-Undang Pentadbiran Agama Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 2013 juga akan ditarik balik, katanya.

    ReplyDelete
  76. Timbalan Perdana Menteri menegaskan kerajaan percaya Islam adalah agama yang adil kepada umat manusia, maka isu pertikaian status agama anak perlu diselesaikan secara adil berdasarkan prinsip keadilan dalam Islam.Fasal (4) Perkara 12 Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan bahawa agama seseorang yang di bawah umur 18 tahun hendaklah ditetapkan oleh “his parent or guardian” (ibu bapa atau penjaga).

    ReplyDelete
  77. Sebelum ini, Mahkamah Persekutuan dalam kes Subashini a/p Rajasingam melawan Saravanan a/l Thangathoray [2008] 2 MLJ 147 telah mentafsirkan perkataan ‘parent’ sebagai mufrad. Fasal 107(b) dalam Rang Undang-Undang Pentadbiran Agama Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 2013 telah digubal berdasarkan peruntukan Fasal (4) Perkara 12 Perlembagaan Persekutuan dan kes Subashini.

    ReplyDelete
  78. Penggubalan sesebuah undang-undang yang melibatkan masyarakat berbilang agama dan kaum di negara ini perlu diterangkan sejelas-jelasnya kepada masyarakat supaya tidak timbul pergeseran di antara mereka akibat kekeliruan itu.

    ReplyDelete
  79. Yang menerangkan itu eloklah orang yang pakar undang-undang atau menteri yang telah diterangkan (mengenai rang undang-undang) oleh pegawai-pegawai daripada (Jabatan) Peguam Negara, katanya.

    ReplyDelete
  80. Kerajaan pada Jumaat menarik balik pembentangan rang undang-undang yang antara lain membenarkan ibu atau bapa yang memeluk Islam menentukan agama anak adalah Islam. Ia dibaca buat kali pertama di Dewan Rakyat, 26 Jun lepas.

    ReplyDelete
  81. Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam satu kenyataan sebelum ini berkata, Kabinet telah membincangkan isu status agama anak dalam kes ibu atau bapa memeluk agama Islam dengan mengambil kira pandangan dan kebimbangan pelbagai pihak termasuk parti komponen Barisan Nasional (BN). Menurut Muhyiddin, keputusan menarik balik rang undang-undang itu juga dibuat bagi memberi masa kepada kerajaan dan semua pihak untuk meneliti semula undang-undang berkenaan secara holistik dan hanya akan dibentangkan semula setelah mendapat persetujuan semua pihak.

    ReplyDelete
  82. Mohd. Noor menarik perhatian Seksyen 107(b) rang undang-undang itu adalah selari dengan Perkara 12 (4) Perlembagaan Persekutuan yang memperuntukkan bahawa agama seseorang berusia di bawah 18 tahun hendaklah ditetapkan oleh 'his parent or guardian', yang membawa maksud ibu atau bapa atau penjaga. Beliau menjelaskan bahawa perkataan 'parent' (singular) itu tidak ditafsirkan sebagai ibu dan bapa kerana dengan jelas tidak ditulis sebagai 'parents' (plural).

    ReplyDelete
  83. "Sebab itu Perlembagaan (Persekutuan) dengan sengaja, bukan lalai dan bukan silap, menggunakan (singular) parent, maka terpulang kepada bapa atau ibu untuk membuat keputusan," katanya.

    ReplyDelete
  84. Tambahnya, adalah tidak logik jika ada pihak yang mahu kedua-dua ibu bapa diberi hak untuk menentukan agama anak mereka kerana ia akan menimbulkan masalah yang tiada penyelesaiannya.

    ReplyDelete
  85. Penggubal undang-undang juga tidak boleh menyatakan parents, melainkan kalau kedua-duanya (ibu bapa) memeluk agama Islam (maka) tidak ada masalah.

    ReplyDelete
  86. Kalau seorang 'parent' memeluk agama Islam dan nak bawa anak dia masuk Islam, tentulah yang seorang lagi tidak setuju.

    ReplyDelete
  87. Kita tengok 'guardian' yang menjaga anak pula. Anak itu bukan 'maternal blood' (darah daging) dan dia (guardian) boleh menentukan agama. Maka tidak wajar sekiranya kedua-dua (ibu bapa) nak putuskan agama anak mereka, jelas Mohd Noor.

    ReplyDelete
  88. Beliau berkata, isu diskriminasi agama tidak timbul apabila ada yang melihat peruntukan Perlembagaan Persekutuan itu sebagai hanya menyebelahi agama Islam.

    ReplyDelete
  89. "Pada pandangan saya, tidak ada diskriminasi agama di sini oleh kerana jalan yang terbaik adalah salah seorang daripada ibu bapa menentukan agama anak," katanya.

    ReplyDelete
  90. Dalam hal ini, agama (rasmi) kita adalah Islam. Agama (di negara ini) bukan semua setaraf. Islam adalah agama Persekutuan tetapi agama-agama lain perlu diamalkan secara aman dan harmoni.

    ReplyDelete
  91. Jadi, kalau Perlembagaan Persekutuan menyebelahi atau pilih kasih kepada Islam, maka itu adalah sewajarnya kerana Islam itu adalah agama setiap negeri di Malaysia, katanya.

    ReplyDelete
  92. Mohd. Noor turut meminta supaya isu itu tidak diungkit sehingga menjurus kepada mana-mana desakan supaya Perlembagaan Persekutuan dipinda, dan seterusnya menyebabkan masyarakat tidak lagi sehaluan.

    ReplyDelete
  93. Dalam pada itu, selain berharap rang undang-undang itu yang menyebut ’his parent or guardian’ menentukan agama anak dikekalkan seperti yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan, beliau mencadangkan satu peruntukan khas diwujudkan.

    ReplyDelete
  94. Peruntukan khas ini bagi membolehkan suami atau isteri, dan anak yang masih dalam agama asal membuat tuntutan hak mereka ketika mereka masih menjadi sebuah keluarga, di mahkamah sivil berikutan (status) tidak lagi diiktiraf mahkamah syariah (selepas perceraian),katanya.

    ReplyDelete
  95. Mengulas perkara itu, Mohd. Noor berkata, langkah itu akan memastikan tiada percanggahan tuntutan semua pihak (suami, isteri dan anak), terutama dalam soal hak yang sepatutnya menjadi milik anak apabila berlaku perceraian.

    ReplyDelete
  96. Seeloknya (kita) berpegang kepada apa yang telah dinyatakan dalam Perlembagaan yang telah dipersetujui semua pihak sejak 55 tahun dulu untuk menjamin masa depan bangsa Malaysia.

    ReplyDelete
  97. Kalau hendak diubah landskapnya, maka akan berubah banyak perkara yang lain. Malang sungguh kalau rakyat kita nak rombak semula apa yang kita sudah persetujui 55 tahun dulu. Jika tetap dipinda, ke mana haluan negara bangsa kita? tambahnya.

    ReplyDelete
  98. Bekas Menteri Kewangan, Tun Daim Zainuddin menyelar Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai pemimpin yang tetap mahu menjadi Perdana Menteri sehingga ke saat kematiannya.

    ReplyDelete
  99. Selain Anwar, katanya, para pemimpin pembangkang seperti Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Penasihat DAP, Lim Kit Siang tidak mempunyai nilai moral tinggi untuk bersara setelah kalah dan ini berbeza dengan pemimpin politik Barat yang menerima kekalahan secara terbuka dan meletak jawatan seperti bekas Perdana Menteri Britain, Gordon Brown.

    ReplyDelete
  100. Anwar telah mengatakan dia akan bersara jika gagal menawan Putrajaya (memenangi Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13). Anwar tidak mengotakan janji.

    ReplyDelete
  101. Anwar tidak akan bersara sehinggalah pada saat kematiannya. Dia tetap mahu jadi perdana menteri

    ReplyDelete
  102. Daim turut mengkritik tindakan pembangkang khususnya DAP dan PKR yang sehingga kini tidak dapat menerima kekalahan dan menganjurkan siri perhimpunan haram di seluruh negara bagi membantah keputusan PRU-13 yang tidak memihak kepada mereka.

    ReplyDelete
  103. tindakan itu sengaja dilakukan pembangkang khususnya Anwar dan Kit Siang secara tidak bertanggungjawab agar mereka ditahan polis kerana perhimpunan sebegitu dikhuatiri menimbulkan insiden tidak diingini antara kaum, khususnya Melayu dan Cina.

    ReplyDelete
  104. Bagaimanapun Anwar dan Kit Siang tidak peduli (kerana) jika terjadi lagi insiden antara kaum, mereka akan menyalahkan Barisan Nasional (BN). Jika anda sanggup mengorbankan keamanan dan kestabilan untuk keuntungan anda, kepimpinan jenis apakah ini?

    ReplyDelete
  105. para pengundi Cina yang hampir keseluruhan memilih pakatan pembangkang dalam PRU-13 sebenarnya telah termakan dakyah serta perkauman DAP kononnya masyarakat tersebut adalah mangsa yang dipinggirkan di negara ini.

    ReplyDelete
  106. DAP juga menyebarkan sentimen bahawa PRU-13 lalu merupakan peluang bagi masyarakat Cina untuk 'mengajar' MCA dan Gerakan yang selama ini berada di bawah telunjuk UMNO dengan memberikan mesej bahawa mereka tidak mahu lagi dibuli UMNO dan Melayu.S

    ReplyDelete
  107. Cybertrooper mereka (pembangkang) bekerja 24 jam sehari dengan menghantar maklumat salah, putar belit, khabar angin dan sebagainya. Di mana (orang) Bangladesh? Di manakah kejadian terputus bekalan elektrik? Berapa ramai yang hilang dakwat di jari mereka mengundi sebanyak dua kali?

    ReplyDelete
  108. Tun Dr. Mahathir Mohamad melarikan diri dengan menaiki jet peribadi? Penipuan demi penipuan sehingga masyarakat Cina percaya kepada (slogan) 'Ubah' dan 'Ini kalilah'

    ReplyDelete
  109. Bank Negara Malaysia’s (BNM) recent tough stand on easy loans is an unpopular but necessary move to stop households from sinking deep into debt when interest rates shoot up, two economists have said.

    ReplyDelete
  110. Malaysia has so far been insulated from the effects of the global financial crisis that has submerged other countries, buoyed by the government’s stimulus measures including granting credit on tap. But those days are over as interest rates are set to rise.

    ReplyDelete
  111. The executive director of the Malaysian Institute of Economic Research (MIER) explained that at this point of time, any move to stimulate growth must be balanced with steps to counter the inevitable inflation of interest.

    ReplyDelete
  112. Since the 2008 global economic crisis, Malaysia’s growth has been primarily driven by strong domestic demand. In the first quarter of 2013, domestic demand rose 8.2 per cent year-on-year compared to 7.8 per cent in the previous quarter.

    ReplyDelete
  113. As Malaysia’s inflation rate reached 1.8 per cent in May this year — the highest in 12 months — economists have warned that domestic demand is showing signs of fatigue.

    ReplyDelete
  114. In a less than encouraging economy and increasing inflation rate, BNM might be forced to take action by increasing its OPR

    ReplyDelete
  115. The OPR has stayed at three per cent since March 2011 but any change will affect other rates, such as the base lending rate (BLR) and foreign exchange rate.

    ReplyDelete
  116. the current rate is still “quite accommodative”, but added that CIMB predicts the rate will start to move next year by around 25 basis points. According to Lee, suppressing interest rates for too long is also risky as Malaysians will be more likely to take more risks by wading into ventures in search of higher returns.

    ReplyDelete
  117. Both economists agreed that if the central bank had not stepped in to turn the screws on lending, more households would indubitably end up in a vulnerable position as they will find it harder to service their debts due to the impending interest rate spike

    ReplyDelete
  118. Pakar perlu jelaskan undang-undang pentadbiran Islam
    July 8, 2013

    KUALA LUMPUR: Penggubalan sesebuah undang-undang yang melibatkan masyarakat berbilang agama dan kaum di negara ini perlu diterangkan sejelas-jelasnya kepada masyarakat supaya tidak timbul pergeseran di antara mereka akibat kekeliruan itu.

    ReplyDelete
  119. Menyambut baik penarikan balik pembentangan Rang Undang-Undang Pentadbiran Agama Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 2013, bekas Hakim Mahkamah Rayuan Datuk Mohd Noor Abdullah berkata penjelasan itu mesti dilakukan pakar undang-undang.

    ReplyDelete
  120. “Yang menerangkan itu eloklah orang yang pakar undang-undang atau menteri yang telah diterangkan (mengenai rang undang-undang) oleh pegawai-pegawai daripada (Jabatan) Peguam Negara,” katanya kepada Bernama.

    ReplyDelete
  121. Kerajaan pada Jumaat menarik balik pembentangan rang undang-undang yang antara lain membenarkan ibu atau bapa yang memeluk Islam menentukan agama anak adalah Islam. Ia dibaca buat kali pertama di Dewan Rakyat, 26 Jun lepas.

    ReplyDelete
  122. Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam satu kenyataan sebelum ini berkata Kabinet telah membincangkan isu status agama anak dalam kes ibu atau bapa memeluk agama Islam dengan mengambil kira pandangan dan kebimbangan pelbagai pihak termasuk parti komponen Barisan Nasional (BN).

    ReplyDelete
  123. Pakar perlu jelaskan undang-undang pentadbiran Islam
    * Kerajaan menarik balik

    Menurut Muhyiddin, keputusan menarik balik rang undang-undang itu juga dibuat bagi memberi masa kepada kerajaan dan semua pihak untuk meneliti semula undang-undang berkenaan secara holistik dan hanya akan dibentangkan semula setelah mendapat persetujuan semua pihak.

    ReplyDelete
  124. Mohd Noor menarik perhatian Seksyen 107(b) rang undang-undang itu adalah selari dengan Perkara 12 (4) Perlembagaan Persekutuan yang memperuntukkan bahawa agama seseorang berusia di bawah 18 tahun hendaklah ditetapkan oleh ‘his parent or guardian’, yang membawa maksud ibu atau bapa atau penjaga.

    ReplyDelete
  125. Beliau menjelaskan bahawa perkataan ‘parent’ (singular) itu tidak ditafsirkan sebagai ibu dan bapa kerana dengan jelas tidak ditulis sebagai ‘parents‘ (plural).

    ReplyDelete
  126. “Sebab itu Perlembagaan (Persekutuan) dengan sengaja, bukan lalai dan bukan silap, menggunakan (singular) parent, maka terpulang kepada bapa atau ibu untuk membuat keputusan,” katanya.

    ReplyDelete
  127. Tambahnya, adalah tidak logik jika ada pihak yang mahu kedua-dua ibu bapa diberi hak untuk menentukan agama anak mereka kerana ia akan menimbulkan masalah yang tiada penyelesaiannya.

    ReplyDelete
  128. Pakar perlu jelaskan undang-undang pentadbiran Islam
    `* 'Tidak boleh menyatakan parent‘

    “Penggubal undang-undang juga tidak boleh menyatakan parents, melainkan kalau kedua-duanya (ibu bapa) memeluk agama Islam (maka) tidak ada masalah.

    Kalau seorang parent memeluk agama Islam dan nak bawa anak dia masuk Islam, tentulah yang seorang lagi tidak setuju.

    ReplyDelete
  129. “Kita tengok penjaga yang menjaga anak pula. Anak itu bukan maternal blood (darah daging) dan dia (penjaga) boleh menentukan agama. Maka tidak wajar sekiranya kedua-dua (ibu bapa) nak putuskan agama anak mereka,” jelas Mohd Noor.

    ReplyDelete
  130. Beliau berkata isu diskriminasi agama tidak timbul apabila ada yang melihat peruntukan Perlembagaan Persekutuan itu sebagai hanya menyebelahi agama Islam.

    “Pada pandangan saya, tidak ada diskriminasi agama di sini oleh kerana jalan yang terbaik adalah salah seorang daripada ibu bapa menentukan agama anak,” katanya.

    ReplyDelete
  131. Bagaimanapun beliau berkata dalam konteks itu, terdapat diskriminasi yang dipanggil ‘positive discrimination’ yang bermaksud diskriminasi yang dibenarkan undang-undang seperti perlindungan hak Orang Asli dan keistimewaan orang Melayu.

    ReplyDelete
  132. Pakar perlu jelaskan undang-undang pentadbiran Islam
    * Isu tidak dibangkit

    “Dalam hal ini, agama (rasmi) kita adalah Islam. Agama (di negara ini) bukan semua setaraf. Islam adalah agama Persekutuan tetapi agama-agama lain perlu diamalkan secara aman dan harmoni.

    “Jadi, kalau Perlembagaan Persekutuan menyebelahi atau pilih kasih kepada Islam, maka itu adalah sewajarnya kerana Islam itu adalah agama setiap negeri di Malaysia,” katanya.

    ReplyDelete
  133. Mohd Noor turut meminta supaya isu itu tidak diungkit sehingga menjurus kepada mana-mana desakan supaya Perlembagaan Persekutuan dipinda, dan seterusnya menyebabkan masyarakat tidak lagi sehaluan.

    ReplyDelete
  134. Dalam pada itu, selain berharap rang undang-undang itu yang menyebut ‘his parent or guardian’ menentukan agama anak dikekalkan seperti yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan, beliau mencadangkan satu peruntukan khas diwujudkan.

    ReplyDelete
  135. “Peruntukan khas ini bagi membolehkan suami atau isteri, dan anak yang masih dalam agama asal membuat tuntutan hak mereka ketika mereka masih menjadi sebuah keluarga, di mahkamah sivil berikutan (status) tidak lagi diiktiraf mahkamah syariah (selepas perceraian),” katanya.

    ReplyDelete
  136. Pakar perlu jelaskan undang-undang pentadbiran Islam
    * Tuntutan semua pihak

    Mengulas perkara itu, Mohd Noor berkata langkah itu akan memastikan tiada percanggahan tuntutan semua pihak (suami, isteri dan anak), terutama dalam soal hak yang sepatutnya menjadi milik anak apabila berlaku perceraian.

    “Seeloknya (kita) berpegang kepada apa yang telah dinyatakan dalam Perlembagaan yang telah dipersetujui semua pihak sejak 55 tahun dulu untuk menjamin masa depan bangsa Malaysia.

    “Kalau hendak diubah landskapnya, maka akan berubah banyak perkara yang lain. Malang sungguh kalau rakyat kita nak rombak semula apa yang kita sudah persetujui 55 tahun dulu. Jika tetap dipinda, ke mana haluan negara bangsa kita?” tambahnya.

    ReplyDelete
  137. withdrawal of the Administration of Islamic Law (Federal Territories) has received good response by a number of parties

    ReplyDelete
  138. it is better if all parties are able to make a fair conclusion on this issue

    ReplyDelete
  139. in order to prevent any negative sentiments of "only want to incite hatred towards Muslims."

    ReplyDelete
  140. Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin today reminded all Muslims to be grateful as this country able to celebrate Ramadan in peace and harmony.

    ReplyDelete
  141. Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata "Adalah wajib bagi umat Islam di Malaysia sentiasa mensyukuri di atas segala nikmat kurniaan Allah yang dilimpahkan kepada rakyat di negara ini.

    ReplyDelete
  142. The intelligent adoption of measures or actions, small scale or large scale by a community, alone or in partnership with other communities, that enables, unbinds or secures the effort, entrepreneurial and inspirational potentials of individuals of the community, or, nudges its productive potentials to (or supports them in) activities with learning spillovers or know-how spinoff - hence, improving terms of trade overtime-causing decades-long income per capita growth and building up of variety and flexibility, in its productive structure that leads to attainment with reasonable resilience of basic living standards for the community" - S.Mehrdad Mohammad, reader in Health, Law and Economics. Over the years I have mellowed and digested what was then a theoretical understanding of economic development. As for my rural credit banking exposure, I am fortunate to have been to almost all parts of Sabah.

    ReplyDelete
  143. Economic development touches on the core matters of basic living standards whereas developed status is the development process destination. The lack of mass poverty in the area of food, shelter, basic primary health and literacy is the sine qua non of development.

    ReplyDelete
  144. The Government and its governance initiatives that affect the national capital (human or physical) productivity or national product and services are synonymous with development. A former British Prime Minister had remarked, that "the art of leadership is saying no, not yes. It's very easy to say yes!" Allow me to add what Peter Drucker said: "Effective leadership is not about making speeches or being liked, leadership is defined by results and not by attributes".

    ReplyDelete
  145. Effective leadership is vital for bringing about a progressive and vibrant economy that ultimately results in the improvement of the welfare of the people in the State. There are many stories on initiatives taken by Musa including, detecting and "arresting" a systematic and shrewd execution of a lop-sided contract designed to rip off a State owned integrated agro-based industry under the guise of Management Buy Out (MBO). The timely intervention by Musa halted the gross financial irregularities and unjust enrichment by a few at the expense of the State Government. The setting up of an ad-hoc Independent Advisory Council (IAC) with senior bankers to negotiate with banks on behalf of borrowers to alleviate their financial woes emanating from share financing and margin calls was yet another positive action by Musa .

    ReplyDelete
  146. In short, the Chief Minister is a turnaround strategist with concrete and practical solutions to issues and problems that benefit the State and the people . These would not be easily attained if the welfare of the people was not uppermost in his mind. Many of the solutions to resolve issues were also initiated on his own and implemented with positive results.

    ReplyDelete
  147. Going through the book from cover to cover, I realised it was not only an account of the life and times of this industrious CM but a testimony to the tremendous progress Sabah has undergone since he took office. Such a remarkable feat is due to the priorities given for conducive economic environment, favourable incentives to attract investments, and business initiatives and opportunities besides the very stable political scenario in the state led by him and his diligent Cabinet.

    ReplyDelete
  148. further economic activities and multiplier effects, spin-offs, value added chain industries including traditional cottage industries were the natural development activities that have materialised and which have created employment, human capital development, income generation and an improvement in living standards. Whilst a lot of initiatives and business opportunities are created at the state macro level, it is vital that the dissemination of Government initiatives and basic economic fundamentals flow to the micro level i.e. the kampongs, sub districts, urban and sub urban sectors.

    ReplyDelete
  149. The Sabah Economic Development and Investment Authority (Sedia), a one-stop agency to drive the Sabah Development Corridor (SDC), is going all out to attract investments to further spur the second phase development of SDC. Chief Minister Datuk Seri Musa Aman said towards this end, Sedia had participated in state-sponsored and Ministry of International Trade and Industry/Malaysian Investment Development Authority-led investment and trade missions locally and abroad.

    ReplyDelete
  150. "The responses from these missions were encouraging, stirring significant interests and drawing substantial investment in the sectors promoted under the SDC and those outlined under the Halatuju Agenda - tourism, agriculture and manufacturing," he said, in his opening address at the 13th meeting of members of the authority. Musa, who is also Chairman of Sedia, said the agency would also actively promote small and medium enterprises (SMEs), especially Bumiputera entrepreneurs.

    ReplyDelete
  151. Sedia was working with Teraju (Unit Peneraju Agenda Bumiputera) to boost participation of Bumiputera entrepreneurs, and a secretariat had been set up at the SEDIA office for this purpose. The secretariat would provide much-needed access to the facilitation fund for Bumiputera entrepreneurs, and the Teras programme under Teraju

    ReplyDelete
  152. Chief Minister Datuk Seri Panglima Musa Haji Aman said the people should not be hoodwinked by the opposition's lies that the Barisan Nasional government has brought no development whatsoever to Sabah. The opposition pretends to be blind and deaf as though nothing is happening in Sabah while it is very clear that so many developments are taking place all around us

    ReplyDelete
  153. The opposition said they pity the people of Sabah because there is no development but this is a blatant lie É but it is clear that the people know the opposition is only lying. The people understand that the Government has spent billions of ringgit for the state's development through funding from the State Government and Federal allocation that was approved by Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak who is very sensitive to our needs.

    ReplyDelete
  154. Musa who is also Sabah Barisan Nasional (BN) chairman assured that more development would be coming to Beaufort as well as other areas in Sabah by the BN government. This is what we are doing not only in urban but also rural areas É this is our promise in the election and if we are given the mandate we will use it wisely for the benefit of the people

    ReplyDelete
  155. the State Cabinet members comprised all the ethnic races in Sabah because in developing Sabah cooperation from all the community was needed to make sure nobody is left out from the State and Federal development mainstream. Musa who is also Sabah Umno chief said it has been a tradition for the people of Malaysia, particularly in Sabah to celebrate all the festivities of the people irrespective or religion and race.

    ReplyDelete
  156. Even though we are from various ethnic groups but we can celebrate our festivities like Christmas in full harmony and peace. The turnout for the belated Christmas celebration at Dewan Pa' Musa where not only the KDM community but also other ethnic races reflected the harmonious and peaceful as well as strong unity of the people in Sabah

    ReplyDelete
  157. Expressing gladness to see the huge attendance, Musa said Beaufort is special to him because it was his birthplace. The Chief Minister was also satisfied with the district development briefing by District Officer Wong Fu Tien and the commitment shown by the people's elected representatives to serve their constituents.

    ReplyDelete
  158. Meanwhile, Community Development and Consumer Affairs Minister Datuk Azizah Dun who is also the Klias Assemblywoman and Beaufort Umno Acting Chief, Isnin Aliasnih said the huge attendance was a manifestation of the people's support to BN, Umno and leadership of Musa. Musa's presence showed his affection to the people here and "even if there is a leader here but there is (even) a bigger leader (Musa) who is here and willing to assist us

    ReplyDelete
  159. Perlantikan Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat (PKR) Saifuddin Nasution sebagai Pegawai Perhubungan Politik di Selangor terus dipersoalkan kewajarannya serta dilihat mempunyai motif politik dalaman yang mengakibatkan timbulnya rasa kurang senang terutama di kalangan kepimpinan PKR Selangor sendiri. Bekas Ketua Penerangan PKR, Ruslan Kassim menegaskan kepimpinan tertinggi PKR juga tidak dapat menjelaskan dengan terperinci apa matlamat dan tujuan perlantikan Saifuddin ke dalam pentadbiran negeri Selangor dengan diberikan jawatan yang tinggi.

    ReplyDelete
  160. Selain daripada matlamat dan tujuan yang tidak jelas, ia juga memperlihatkan ada unsur-unsur nepotisme yang berlaku di dalam pentadbiran PKR apabila Saifuddin yang diketahui umum sebagai orang kuat Anwar di letakkan di situ. Bagaimana seorang pemimpin yang kalah bertanding di Kulim baru-baru ini, diberikan jawatan yang begitu penting dalam pentadbiran di negeri Selangor? Ini sudah tentu ada agenda yang tersembunyi di sebalik perlantikan tersebut

    ReplyDelete
  161. beliau tidak menolak sebab perlantikan Saifuddin itu bertujuan untuk memantau pentadbiran Tan Sri Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar, bagi mewujudkan keadaan check dan balance bagi setiap keputusan kerajaan negeri. Selain itu juga, saya melihat dalam masa yang sama, ia bagaikan satu strategi bagi menidakkan kepimpinan PKR Selangor, khususnya Azmin untuk terlibat dan menguasai pentadbiran di negeri itu

    ReplyDelete
  162. Mereka mewujudkan suasana tidak tenteram dan keliru dalam masyarakat. Tuduhan-tuduhan yang pelbagai ini sengaja direka cipta bagi memastikan kesinambungan dan momentum ‘mengugat kepercayaan rakyat’ dapat diteruskan sekurang-kurangnya sehingga PRU yang akan datang. Mereka berkata kononnya wujud pengundi hantu, pengundi warganegara Bangladesh, tetapi dalam masa yang sama, jika dikaji semula kemenangan calon-calon BN di dalam satu-satu kawasan, jumlah undi antara BN dan pihak pakatan nampak lebih seimbang berbanding di kawasan-kawasan yang dimenangi oleh calon-calon pakatan ini, mereka menang dengan majoriti yang besar ….. adakah ini bukti wujud pengundi hantu dan pengundi warganegara Bangladesh terlibat dalam mengundi BN?,” ujarnya yang juga EXCO Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia.

    ReplyDelete
  163. Tegas beliau sepatutnya kini semua calon-calon yang menang tidak kiralah di pihak BN mahupun di pihak pembangkang seharusnya menolak ke tepi politik kepartian sebaliknya berganding bahu memastikan kesejahteraan rakyat terbela, memastikan rakyat hidup aman damai dalam sebuah negara majmuk, bukannya suasana tidak aman dan penuh rasa curiga dan sangsi seperti yang wujud sekarang ini. Sehubungan dengan itu, pihak pembangkang berhentilah untuk membuat tuduhan demi tuduhan jahat kerana jelas tindakan mereka ini sekadar untuk mengelirukan rakyat semata-mata, tanpa memikirkan kesan di masa yang akan datang.

    ReplyDelete
  164. A new RM500 million integrated commercial development project known as the C-Park along the Penampang by-pass, near here, has been launched. C-Park is being developed by Chang Cheng Daya, a partnership between Chang Cheng Realty Sdn Bhd and Daya Material Berhad through its subsidiary company, Daya Land and Development Sdn Bhd.

    ReplyDelete
  165. The project launch together with the formalisation of the partnership between the two companies was conducted at KK Times Square recently. C-Park integrated commercial development, once completed, will boast the first four-star 28-storey all suites hotel, the State Capital's largest food avenue, 48 designer 4-storey shoplots with private elevators, three floors of retail shopping complex, eight floors of international hospitality college institution, a medical wellness centre with over 450 car parks as well as a proposed SOHO in the second phase of the development.

    ReplyDelete
  166. At the launch were Daya Land and Development Sdn Bhd Business Development Manager, Azmin Mohamad, Project Director, Johan Lee, and Chang Realty Managing Director, Tee Heng Dee. WHILE thriving rapidly in progress to achieve a high standard of living for its people, while improving the quality of their lives, the development issues of the state beg a fundamental question of, "How could we mobilise our people to transform them into outstanding performers and dynamic contributors to the building of this nation?"

    ReplyDelete
  167. The Yayasan Sabah Group (YSG) established through Enactment No. 8 in the Sabah State Legislative Assembly in 1966 was created for the similar purpose of providing education and educational facilities for all Malaysians in Sabah. with vast improvement in access to education in Sabah, the YSG continues to provide educational opportunities and educational facilities in the state, especially in the form of scholarships and loans to those in need.

    ReplyDelete
  168. Apart from providing educational opportunities and educational facilities, the YSG also runs its Social Development Programmes, which among others include the intellectual and mind development as part of the core of the YSG's social activities. The programmes are carried-out through the YSG's six-zone offices. The programmes are channelled through three levels of studies i.e. starting from kindergarten and primary school, to secondary and tertiary education, and lifelong education.

    ReplyDelete
  169. The YSG's Child Development Centre functions as a 'mentor' by providing expert consultancy and resource for early pre-school education. Its formal and non-formal education incorporates children's intellectual and mind development programmes.

    ReplyDelete
  170. MCA Pulau Pinang terus komited membantu rakyat di negeri itu biarpun tidak memenangi sebarang kerusi pada pilihan raya umum ke-13 lalu. kesemua pusat khidmat MCA di negeri itu beroperasi seperti biasa dan masih menerima kunjungan orang ramai yang memerlukan bantuan.

    ReplyDelete
  171. yang lebih penting sekarang ialah semua pemimpin BN duduk berbincang dan mencari penyelesaian terbaik mengenai perubahan yang perlu dilakukan oleh BN. transformasi yang wajar dilakukan BN untuk meraih kembali sokongan rakyat dan mengelakkan masalah perkauman serta memenuhi aspirasi rakyat terutama generasi muda

    ReplyDelete
  172. Kerajaan Kedah akan menangani masalah bekalan elektrik dan air di kawasan Perusahaan Berteknologi Tinggi Kulim (KHTP) dalam masa terdekat, bagi memberi keselesaan kepada pengilang di situ. BN akan menunaikan janji melalui Akujanji Barisan Nasional (BN) Kedah pada Pilihan Raya Umum ke-13 lalu iaitu kemudahan wi-fi di seluruh negeri akan dipertingkatkan dari masa ke masa dan perkara itu akan dijadikan antara agenda utama.

    ReplyDelete
  173. Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang juga Ahli Parlimen Batu, Tian Chua dalam Twitternya sahkan beliau ditahan di LCCT, Sepang dipercayai mengikut Akta Hasutan. Pelajar Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Adam Adli Abdul Halim, dihadapkan ke Mahkamah Sesyen atas dakwaan mengeluarkan kenyataan menghasut dalam satu ceramah, pada 13 Mei lalu.

    ReplyDelete
  174. Ramai tertanya-tanya mengenai keputusan Mesyuarat Jemaah Menteri yang menarik balik Rang Undang-Undang Pentadbiran Agama Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 2013 yang dibaca kali pertama di Dewan Rakyat pada 26 Jun lalu.

    Sesuatu yang tidak mengejutkan kerana ia pernah berlaku ketika pembentangan rang undang-undang Akta Undang-undang Keluarga Islam Wilayah Persekutuan (Pindaan 2005), yang sudah diwartakan tetapi ditangguhkan pelaksanaannya kerana mendapat bantahan pihak tertentu.

    ReplyDelete
  175. Selepas lima tahun tertangguh, barulah ia dilaksanakan. Rang Undang-undang Pentadbiran Agama Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 2013 menerima nasib sama iaitu terpaksa ditarik balik walaupun baru pada peringkat bacaan kali pertama dan belum dibahaskan oleh Ahli Dewan Rakyat.

    ReplyDelete
  176. Mungkin pembentangan rang undang-undang ini dibuat terlalu awal. Ia adalah rang undang-undang pertama pada sidang Parlimen kali pertama selepas PRU-13.

    Gelanggang baru dibuka. Percaturan dan helah dalam gelanggang Parlimen belum dapat dibaca dan dikenal pasti. Pada masa akan datang, sebarang rang undang-undang berkaitan agama Islam perlu dibentangkan pada masa sesuai selepas mengambil kira pelbagai perkara yang bakal berlaku dalam Parlimen.

    ReplyDelete
  177. Apa yang dikesalkan apabila Ahli Parlimen beragama Islam baik daripada pihak kerajaan mahupun pembangkang berdiam diri dalam mempertahankan rang undang-undang Islam ini, sebelum ia diputuskan untuk ditarik balik. Lebih malang, dalam kalangan wakil rakyat kerajaan sendiri ada yang menentang rang undang-undang berkenaan.

    ReplyDelete
  178. Walaupun rang undang-undang ini secara keseluruhannya baik untuk penambahbaikan pentadbiran agama Islam, dengan memasukkan peruntukan baru yang bersesuaian iaitu sebahagian besarnya terdapat dalam undang-undang pentadbiran agama Islam di negeri lain, tetapi malangnya ia perlu ditarik balik atas kelemahan.

    ReplyDelete
  179. Dari sudut positif, tindakan kerajaan menarik balik rang undang-undang ini satu langkah baik buat masa sekarang. Dalam keadaan rang undang-undang ini dipolemikkan dan digembar-gemburkan oleh pihak tertentu dengan fakta dan hujahan salah, adalah tidak wajar ia dibiarkan terus menjadi perbahasan umum. Pihak tertentu cuba memanipulasi dan memperbesarkan isu berkenaan pertukaran agama di bawah seksyen 107, sedangkan banyak lagi peruntukan lain dalam rang undang-undang ini.

    ReplyDelete
  180. Tiada perubahan drastik Walaupun hakikatnya tiada apa perubahan drastik dalam seksyen 107 rang undang-undang ini berbanding akta yang lama (Akta 505). Peruntukan cadangan itu juga selaras dengan keputusan mahkamah yang diputuskan sebelum ini.

    Namun, akibat polemik dicetuskan, masyarakat awam yang tidak mendapat maklumat sebenar akan menganggap seolah-olah Islam itu berat sebelah, kejam, cuba merampas hak bukan Islam dan berbagai lagi tanggapan negatif terhadap Islam.

    ReplyDelete
  181. Maka, penarikan balik rang undang-undang ini akan mengekalkan status quo seksyen 95 Akta Pentadbiran Undang-undang Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1993 (Akta 505) yang memperuntukkan seseorang boleh masuk Islam jika dia sempurna akal dan jika dia belum mencapai umur lapan belas tahun, ibu atau bapa atau penjaganya mengizinkan kemasukannya.

    ReplyDelete
  182. Kesan negatif terhadap penarikan balik rang-undang ini menampakkan seolah-olah kerajaan yang ada kelihatan lemah dan seperti tunduk kepada desakan pihak tertentu serta tidak bertegas dalam perkara membabitkan Islam. Wakil rakyat di pihak kerajaan juga kelihatan tidak bersatu walaupun atas perkara yang dibentangkan menteri kerajaan. Rang undang-undang ini dibentangkan untuk bacaan kali pertama di Dewan Rakyat oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom, dan keputusan menarik balik rang undang-undang ini diputuskan oleh Jemaah Menteri serta diumumkan oleh Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

    ReplyDelete
  183. Ironinya, sama ada kita sedar atau tidak, penarikan balik rang undang-undang ini akan mencatat sejarah sekali lagi, bahawa cadangan pelaksanaan undang-undang Islam di peringkat Persekutuan di negara ini sentiasa memiliki ruang untuk diperkotak-katikkan walaupun Islam adalah agama bagi Persekutuan. Keputusan sudah dibuat. Dicadangkan kepada kerajaan untuk meneliti semula rang undang-undang ini dengan mengambil pandangan pelbagai pihak secara holistik, dan membentangkan semula dalam tempoh terdekat.

    Pembentangan semula ini biarlah dalam bentuk pindaan kepada seksyen tertentu saja sebagaimana Akta Undang-Undang Keluarga Islam Wilayah Persekutuan 1984 (Pindaan 2005).

    ReplyDelete